HTML

10. Kivel/kikkel konzultáltál? Mire jutottál a személyes konzultációk során?

2011.07.07. 14:24 pa_nik

Bakos Gábor volt a főkonzulensem, vele konzultáltam a legtöbbet (több, mint nyolcszor az év folyamán). Támogató, pozitív, lelkes kritikát kaptam mindig a személyes konzultációk során. A döntésben mégsem segítettek, hogy mit, hogyan csináljak. Inkább lelki erőt kaptam. Megfogadtam viszont, hogy az őszinteség a legfontosabb. Az mindig jó adú. A vele való beszélgetéseim alatt gyűlt össze az ötleteim nagy része.
In the creative act, the artist goes from intention to realization through a chain of totally subjective reactions. His struggle toward the realization is a series of efforts, pains, satisfaction, refusals, decisions, which also cannot and must not be fully self-conscious, at least on the esthetic plane. “32
A diplomamunkámmal kapcsolatban más emberrel is beszéltem, többek közt Fórián Szabó Noémivel, Varga Tündével, Kisspál Szabolccsal, St. Aubyval, Sturcz Jánossal.
Habár még mindig nem tudom eldönteni, hogy megállja-e a helyét diplomamunkám, és ez a legrosszabb, a bizonytalanság. Annyira viszonylagos és folyamatosan változó egy mű megítélése, hogy inkább nem akarok belegondolni a kritikákba amit kapni fogok érte.
“..ha valamilyen gondolat vagy felismerés tényleg megérett már az idők méhében, akkor szinte lehetetlen érdemben állást foglalni az ügyben – ellene vagy mellette.”33
A vívódásomat, bizonytalanságomat legjobban az a pár ötlet írja le, amit elvetettem, mint diplomaművet, vagy nem csináltam még meg, amiket elvetettem a közös konzultációk miatt. Ezek a következők:
1.
Emberszabású mókuskerék;
2.
Magamat akartam kiállítani;34
3.
A combom narancsbőrét akartam lefilmezni, ahogy hullámzik Debussy La mer zenéjére;
4.
Véradás, mint az örökélet egy titka, tovább örökítődés, a művész halhatatlansága;35
5.
Sztriptíztáncosnőt lefilmezni felülről, ahogy a rúd körül táncol;36
6.
Képregény egy művészhősről, aki a legszuperebb, vagy pedig egy múzsáról ,aki segít a művészeknek kitalálni a nagy Művet, illetve, aki ihletet ad, ha nem tudják kitalálni, hogy mi legyen;

7.
Alkotásképtelenség kifejezésére bizonyos cselekvések: egy helyben toporgás állva; addig ülni a sámlin, amíg el nem zsibbad a láb, és úgy felállni, hogy elesik az ember a zsibbadt végtagok miatt, blu tack-kel kifeszíteni magamat a falra. Írás közben véletlenszerűen felgyújtani magamat, miközben írok, és gyúrom galacsinokba a papírokat, amikre írogattam;
8.
Falba verése a fejnek37; hüvelykujj-pörgetés;
9.
Keringőzni egyedül egy homogén térben, kamera rám kötve, szembe vesz fel.
10.
Mutogatás, hülyéskedés, mintha egy kisbabának játszanék, produkálnék, közelről arccal szembe a kamerába, a kamera a baba, és felnőtt fújolás, röhögés a hang, ami alatta menne;38
11.
Női istenek teremtése, régen a Jézuskáról azt gondoltam, hogy a Mikulás felesége: egy ötvenes, szemüveges, vörös hajú nő, aki nem télapókor hozza az ajándékot, hanem karácsonykor.
12.
Anya-mítosz, ödipuszi komplexus női változatban.
13.
Kényszerből csinálni mindent. Levezetni az okokat, hogy tulajdonképpen a végeredmény azért lett, mert kényszerből jött. Lehet továbbfejtegetni, hogy valójában belső vagy külső kényszerről van szó, de sokszor ez kettős, és kibogózhatatlan, hogy végül melyik, ami miatt van( görcs, pánik, prokrasztináció(sic!), menekülés, entrópia, szétesés, káosz)
14.
A pánik szó benne van a nevemben, ennek elemzése, hogy mennyire irányíthatja a sorsomat(nomen est omen)
15.
Meditációs gyakorlatok arra, hogy folyamatosan mondogatom magamnak ezt a mandalát, “hogy nem tudok semmit, nincs egy szál ötletem, illetve, ha van, az gyenge, elvetendő”, és ha mégis eszembe jut valami a közelembe levő eszközzel rögzítem.
16.
Kamerás felvételek arról, hogy egy étteremben felszolgálok és közben az eltelt tizenkét órás munkaidő alatt megfigyelni, mikor táncolok, vagy mozgok úgy, mintha táncolnék
17.
Egy gyorsétteremben felszolgálok, és a “Segíthetek?” kitűző helyett “Segítsenek!” kitűzőt veszek fel (és felveszem a reakciókat rejtett diktafonnal). (2011. március 6.-áig egy gyorsétteremben dolgoztam. Miután kopaszra levágattam a hajam, felmondtam/kirúgtak.)
18.
Folytatni egy művész munkáját, mint például Sárai Bori diplomamunkáját, ahol az Ültess 39című projektére válaszként az Ültetek című folyamatban folytatom a munkáját.
19.
Kinézni az elmúlt évek munkáiból egy művet, és megcsinálni, ahogy nekem tetszik(appropiation).
20.
Készíteni egy óriási babaszéket, akkorát, mint egy úszómester széke
21.
Rengeteg önarcképet kreálni.

22.
Belső udvarok, gangos házak belsejét fényképezni, levideózni, és ezeket gyűjteni, milyenek a budapesti gangos házak beljebb.
23.
Cirkuszt csinálni, tele amatőr attrakciókkal, egy darab narancs dobálása, bohóc maszkban, hullahopp karikával tornázni, folyamatosan hajlongani, idomított kutya módjára pitizni, leugrani egy sámliról, fölemelni egy papírlapot.
24.
Csinálni egy bólogató kiskutya figurához hasonlóan emberszabású bólogató figurát, amit ha valaki szintén megpöcköl a fejénél, el kezd bólogatni.
25.
Embernagyságú hörcsögalom készítése: hatalmas forgács hegy, melette almák , és répák; körbe üvegezve, és természetesen az emebrnagyságú mókuskerék. Itt nincsen monitor, kamera sem.
26.
Osztálytársaimról, szaktársaimról portrék különböző műfajban: festmény, fénykép, videó, logó, képregény.
27.
Virágláda, ami kalapként hordható ( valószínűleg úgy, hogy nincs benne túl sok föld, hogy el lehessen bírni).
28.
Embereknek varrni állatruhákat, nem állati bőrből, hanem hasonszőrű állatjelmezeket.
29.
A látogatónak le kell lógatnia a lábait, és valami el kezdené nyalni, ez által majdhogynem halálra nevetné magát, persze nem lenne lekötözve ( a középkorban volt ilyen kínzási módszer).
30.
Olyan hangvágás ,mint Gurszky Péter analóg hangvágásánál, ahol minden szónál egy hangot használt, és olyan volt, mintha nevetnének, furcsa gépies, nőies, nevetséges stílusban.
31.
Gyóntatófülke, ahol meg lehet gyónni, hogy mióta nem alkotott, élt kreatívan valaki.
32.
Röhögőfülke, benne egy szék, a falon egy tükör, hang folyamatosan hallatszódik, hogy valaki nevet, nevetéshang, kívülről is, ahogy belép valaki.
33.
Videó arról, hogy mennyi ideig vagyok képesni nevetni.
34.
Azoknak a könyveknek összegyűjteni, kigyűjteni egy dokumentumba az első és utolsó mondatát, amelyeket még nem olvastam, és valószínűleg a közeljövőben még nem fogok.
35.
A művészetről való leszokás miatt megkérni valakit, aki még nem szokott le, hogy esetleg tanácsot adjon, hogy hogyan szokjak vissza, erről interjú.40
36.
Minél több emberrel beszélni a diplomapánik ürügye miatt. ( Ez teljesítve.)
37.
Meghirdetni egy kvázi külföldi előadót, aki előad majd a tanszéken, és ő rá várni, miközben aztaloknál ülnek azok, akik eljönnek, és beszélgetnek, és felvenni
38.
Hermész ókori görög istenről szobrot készíteni, a médiumról, az üzenetvívőről, a köztes dolgok emberéről

39.
Étterem helyett műteremben felvenni a nézőtől/látogatótól a rendelést, hogy milyen műalkotást szeretnének fogyasztani, ennek alapján a kiállítási katalógus lenne a menü
40.
Ignas Krunglevicius: Interrogation (2009) videoinstallációja alapján egy ugyanolyan videót készíteni, ami mindenben ugyanolyan, kivéve a szöveg tartalmát, ami arról szólna, hogy magamat vallatom ki, hogy miért nem tettem meg, miért nem találtam ki
41.
Demokratikus intermediális mű megalkotása, megszavaztatása olyan szempontok alapján, mint például milyen műfajú legyen, milyen stílusban, mekkora legyen a mérete helytakarossági szempontból, hogy megfeleljen, a mostani diplomakiállítás szűkös adottságainak, kinek tessen, milyen média legyen, ha intermedia, akkor mi legyen, ha meg tudjuk határozni közösen, hogy mi az az intermedia, végül megszavaztatni, hogy mi legyen az intermedia; esetleg Dick Higgins receptje alapján közösen elkészíteni a Nagy Intermediális Művet; NIM-et41 ( Bori Om is már csinált ehhez hasonlót; ötleteit megszavaztatta: http://10rosszotlet.blogspot.com/ )
42.
A római Igazság szája, Bocca della verita alapján készíteni egy a Művészet száját, valószínűleg nyitott szájú guminő lenne térdepelve, és odaírni, hogy aki nem művész, és beledugja a kezét, annak leharapja.42
43.
Palántázás, fűszernövényekkel, és kiültetni, hogy S.O.S, az intermedia épület kertjébe, vagy a Parlament kertjébe.
44.
“A kompromisszum a művészet ellensége.”(Álomgyári feleség c. film), “Na és?”(Warhol), “Az ember olyan képeket lát a világban, amilyeneket a fejében”(Hans Belting), “Célszerűség cél nélkül: a művészet lényege”(Kant), “Az a művész, aki nem pusztán a saját gyönyörűségére alkot, nem művész”(O.Wilde), és ehhez hasonló művészettel kapcsolatos aranyköpéseket párnákra hímezni
Arra jutottam, hogy bizonyos emberekkel milyen jó ezekről beszélgetni. A művészetről, vagy amit akarunk. Kíváló ürügyként szolgál.43
„(…) a művész igazából a művek létrehozása közben veszíti el identitását, méghozzá azáltal, hogy a művek létrehozását feleslegesnek tünteti fel, hiszen csupán már jól ismert klisék kerülnek ki a keze alól.”44
Most az a kérdés, hogy az eddig összegyűlt ötleteimből melyik legyen a diploma.
Mivel teljesen elvesztettem a döntésképességemet, és nem bízom magamban, mint ahogy mások sem, ezért ezt is szavazásra lehetne bocsájtani, hogy megszavazhassam az intermedia levelező listáján a körülbelül húsz tanárral, és ötven diákkal, hogy melyik ötletem készüljön el, és kerüljön be a Barcsay-terembe.
Mivel a kérdés az, milyennek kell lenni egy intermedia diplomamunkának? Amire az lesz írva, hogy médiaművész?
Ezt nem tudom, az ímél óta végképp milyen egy jó mű. Nem tudom, miért nem tudom. Ennek van köze az intermédiához talán.

„A művész vonakodik attól, hogy őt magát gyűjtsék, vagyis hogy egy tőle idegen érdeklődés tárgyává váljon, s maga válik gyűjtővé, azáltal, hogy alkotói individualitását és különleges identitását megszünteti, belsőleg neutralizálódik, s kizárólag a másik iránti érdeklődés mozgatja.”45
Egy második szavaztatás lenne a logikus lépés a Demokratikus diploma akció és a szakdolgozat után, de már nem akarom, nem érdekel, hogy mennyi szavazat jön be, szavaznak-e egyáltalán. Már nem látom értelmét megint próbát tenni, hogy talán most működik-e nálunk az intermedián ez a demokratikusság, vagy pont erre mutatnék rá, hogy nagyon nem.
Azokat a munkákat, akciókat fogom tovább folytatni, amiket mások alkottak meg (az ötleteim között ott vannak) , amiket nagyon nagyra tartok, és szeretném, ha nem fejeződne be az a folyamat, amit elkezdtek, és hogy tovább maradhasson fenn az eszme, amit képvisel. Ezt folytatásos művészetnek, continuing art-nak nevezem.
„Az ábrázolási eljárások efféle megduplázása első látásra fölöslegesnek látszik, úgy tűnik, a művészi individualitás elvesztéséhez vezet, hiszen a művész oly módon hoz létre képeket és tárgyakat, hogy egyszerűen megismétli a technikai reprodukálás eljárásait.”46
Ez az öt munka lenne továbbalkotva:
1.
véradás-akció- El-Hassan Róza
2.
ültetés -Sárai Bori (Ültess!)
3.
madáretetés - Vándor Csaba madáreledelből készült Szent Ferenc szobra
4.
gombvarrás boltiruhákra-Mohamed Sophie akciója (Öltözőben felvarrt ruhákra gombot, és
5.
kutyasétáltatás- Tatay Noémi, elsős intermediás projektje ( a Lidl élelmiszerbolt előtt a gazdikra váró kutyákat sétáltatta, míg a kutyatulajdonosok addig bent vásároltak.)
Nem a saját ötleteimet csinálnám most meg, hanem másokét, mert fontosnak tartom ezeknek a gondolatoknak a továbbszövését, a tettekre vitelét; az eszme a lényeg, ami mindenkié.
A címe sem fontos, hanem a folyamat.

 

 

 

 

 

32 Marcel Duchamp: The creative act http://iaaa.nl/cursusAA&AI/duchamp.html 1959.
33 Perneczky Géza / Sebők Zoltán ,Végjáték - Valahol Jeff Koons és az abszolút szellem között, Budapest, [Lettre 26. szám (1997. Ősz), http://epa.oszk.hu/00000/00012/00010/perneczk.htm
34 mint Marina Abramović: Artist is a Present, illetve Kele Judit , I am a work of art c. munkájánál
35 El-Hassan Róza megcsinálta 2001 szeptember 11.-e kapcsán, St. Auby is foglalkozott vele
36 Németh Hajnal is csinált hasonlót: Gogo 04 – minimal instruction / 2004, video, 8 min

37 Szirtes János megcsinálta: Fejbeverés, 1994.
38 hasonlót csinált szintén Szirtes János Grimasz című művénél, 2004.
39 Sárai Borbála: Ültess! 2006. http://ultess.uw.hu/

40 Horváth Tibor: Dr. Csernus Tibor, kérem, szoktasson le a művészetről! Videó, 28 perc

41 Erdély Miklós: Demokratikus festmény mint minta (Előadás a Kossuth Klubban 1984. március 5-én)
42 (Körösényi Tamás osztályának is hasonló témájú volt a kiállítása, az Igazság szája volt a címe)
43 lsd.: Azorro: Everything has been done, DVD. 2003.
44 Boris Groys: Öngyűjtők (Balkon/2002/11/02.)

45 ugyanaz a forrás, mint az előző
46 Brois Groys: Öngyűjtők (Balkon/2002/11/02.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jenesaisquoi.blog.hu/api/trackback/id/tr763047326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása